- De startweerstand van een accu neemt in de winter met zo'n 40% toe. Door
accuslijtage in zomer is er in winter minder vermogen.
- Vooral in de wintermaanden wordt de accu door lage temperaturen zwaar
belast en wordt er meer stroom aan de accu onttrokken dan in de zomer. Met
name bij de start is het energieverbruik zeer hoog. Een koude motor heeft
aanzienlijk meer startenergie nodig. Bovendien verlopen de processen in de
accu door de kou moeizamer. De accu heeft meer tijd nodig om op te laden en
weer startklaar te zijn. Het is daarom niet vreemd dat zwakke accu's het in de
winter niet overleven.
- Op de eerste koude dag van de winter, zijn er drie keer zoveel meldingen van
defecte accu's dan normaal.
- Een accucheck vantevoren, kan helpen voorkomen dat u stil komt te staan!!
- Bij de meeste accu's krijgt u 24 maanden garantie, bij uw AccuXpert maar
liefst 30 maanden!
- Bij vrieskou stijgt het stroomverbruik van een elektrisch voertuig met 40% en
tegelijkertijd neemt de opslagcapaciteit van de accu sterk af.
- Waar u op moet letten bij een koude start: Rijd na het starten rustig totdat de
motor warm is. Dit verlengt de levensduur van de motor aanmerkelijk. Heeft
u een diesel, zorg dan dat u in de winter goed voorgloeit.
- Maakt de auto bij optrekken met koude motor een gierend geluid? Dan is een
doorslippende aandrijfriem vaak de oorzaak. Doorslippen is mogelijk als de
aandrijfriem versleten of onvoldoende gespannen is. Het aanspannen van de
riem is een paar minuten werk voor een garage. Regelmatig onderhoud van
die riem (of vervanging) is noodzakelijk; anders zal de riem uiteindelijk
breken, waardoor de accu niet meer wordt opgeladen en eventueel ook de
waterpompbuitenspel staat.